دهه آب برای زندگی با هدف جهانی "تمرکز بیشتر روی موضوع های مربوط به آب" آغاز می شود و تلاش برای استفاده از مشارکت زنان در فعالیت های توسعه مرتبط با آب، همکاری در کلیه سطح برای دستیابی به هدف های مربوط به آب در اعلامیه هزاره و اجرای برنامه ژوهانسبورگ (نشست جهانی توسعه پایدار)، دارد. بسیاری از کارشناسان و مدیران ارشد صنعت آب در ایران و جهان بر این باور هستند که چنانچه مدیریت درستی بر تولید و مصرف آب حاکم باشد، بخش بزرگی از مشکلات یا برطرف می شود یا کاهش می یابد. برخی از این موارد که در مدیریت بهینه تاثیر دارند، عبارت است از: حکمرانی مؤثر؛ تجهیز منابع مالی؛ ظرفیت سازی نیروی انسانی؛ مشارکت و تبادل دانش؛ که در شمار مهم ترین چالش های مدیریت منابع آب در آغاز هزاره سوم هستند. به گفته دکتر اردکانیان؛ "زمینه سازی برای توسعه هماهنگ، بیشینه کردن منافع اقتصادی و اجتماعی، رعایت عدالت اجتماعی و حفظ حیات طبیعی به عنوان هدف های مدیریت به هم پیوسته منابع آب هستند. غلبه تصدیگری بر حکمرانی، بخشی نگری سازمان ها، برنامه های فاقد مشارکت مردمی و خوداری از ظرفیت سازی نیز از عواملی هستند که باعث شده اند مدیریت به هم پیوسته در عمل استقرار نیابد. از این رو؛ مشارکت مردم، شفافیت اطلاعات و تصمیم ها، قابلیت حسابرسی سازمان ها، سازگاری قوانین، مسئولیت پذیری، پیوستگی و ملاحظات اخلاقی از شاخص های حکمرانی مؤثر هستند." همان گونه که اشاره شد، ایران نیز در شمار کشورهایی است که اگر توجه کافی نکنیم، وارد مرحله بحرانی آب خواهد شد و برون رفت از آن نیز اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است. از این رو بلند پایگان این صنعت و تصمیم گیران ارشد کشور اقدام های گوناگونی را برای بهبود وضع آب کشور انجام داده اند یا در دست اقدام دارند. تأسیس شورای عالی آب در سال ١٣٨٠، ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی، تفکیک برق حرارتی از آب و برق ابی در خوزستان، تشکیل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و ساختارهای منطقه ای و بین المللی، اهم اقدامات ساختاری اخیر در زمینه نگرش به هم پیوسته در مدیریت آب هستند. راهبردهای توسعه بلند مدت منابع آب کشورمصّوب ابان ماه ١٣٨٢ نیز ازهمین مقوله است. این سیاست ها مبتنی بر نتایج کاربردی مطالعات طرح جامع آب کشور بوده و با هماهنگی دستگاه های اجرایی تهیه شده و ناظر به فعالیت های دودهه آینده است. تدوین و تنظیم سند ملی توسعه بخش عمران شهری و روستایی (زیربخش آب وفاضلاب) دربرنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی کشور نیز کار موثر دیگری است که توسط دفتر برنامهریزی طرحهای آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تدوین شده است. گزارش را با توضیح کوتاهی در باره این سند به پایان می بریم. هر یک از این سندها در سه بخش تهیه شده است: بخش اول تحت عنوان تشخیص وضعیت و تحلیل شرایط موجود شامل وظایف، ویژگیها و ساختار کلی بخش، جایگاه بخش به لحاظ نوع فعالیت امور زیربنایی، امور حاکمیتی، امور تصدیهای اقتصادی و امور اجتماعی و فرهنگی، بررسی وضعیت شاخصهای اصلی بخش، تبیین وضع موجود و امکانات و قابلیتها، محدودیتها و تنگناهای توسعهبخش است. بخش دوم تحت عنوان جهتگیریها و الزام های توسعه بخش شامل نقش و جایگاه بخش آب و فاضلاب در تحقق اهداف چشمانداز، اهداف کلی و راهبردهای کلان توسعه برای تحقق چشمانداز، سیاستها و اولویتهای استانی در توسعه بخش و اقدامات مهم و اساسی در این ارتباط است. در قسمت آخر این اسناد تحت عنوان اهداف کمّی و سیاستهای اجرایی موارد مربوط به منابع مالی موردنیاز، درصد جمعیت تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب و اهداف کمّی به تفکیک استانها، وضعیت شاخص های کلان و اهداف کمّی در برنامه سوم و پیشبینی آن در برنامه چهارم توسعه اقتصادی و فرهنگی درج شده است.
منبع:www.shana.ir